![]() |
|
|
fakta o historik
Fartygsfakta: Elfkungen
Byggd 1875 på Södra Varvet i Stockholm varvsnummer 116 Reg.nr 1525 och signalbokstäver S G L O Längd ö a 24,60 meter Största bredd 5,08 meter Djupgående 2,30 meter Max. fart 11 knop Brt/Nrt 92/27 Maskineri i dag Volvo Penta TAMD 120 340 hkr, 250 kw Orginalmaskin Bergsunds Ångmaskin 100 hkr, 73 kw Max. Passagerarantal 92
Historik:
1875 Levererad som Wärsta till Medelpads Ångfartygs AB, Sundsvall. Trafik mellan Sundsvall och Wärsta via Alnö. 1881 Såld till A P Hedberg, Sundsvall. 1883 Såld till Gustav Olympias Stadin, Sundsvall för 22.000:- och omdöpt till Skön. Trafik på traden Sundsvall – Söråker. 1887 Ombyggd. 1899 Övertagen av Carl Olympias Stadin, Sundsvall. 1909 Såld till Uno A Horney, Sundsvall. 1916 Såld till Ångfartygs AB Sundsvalls skärgård. 1919 Ombyggd fullständigt vid Mohögs Mekaniska Verkstad. 1931 Ångf. AB Sundsvalls skärgård i likvidation. Fartyget läggs upp. 1934 Såld till Sundsvalls Förenade Stuveri AB för 7000:-. 1954 Såld till Oscar Kristoffer Agaton Christoffersson i Timrå för 10.000:- 1957 Motoriserad med en dieselmotor på 115 hkr, 84 kw 1959 Såld till Karl Ingemar Gudmundsson i Gävle för 32.500:- och omdöpt till Sommarö. Trafik mellan Gävle och Limön. 1971 Upplagd i Gävleån. Trafiken på Limön har upphört. 1972 Överlåten på Berta Gudmundsson i Gävle för 2.500:- 1988 Såld för 200.000:- till Wäddö kanal HB byggs om och totalrenoveras. 1990 Säljs vidare till Wäddö Kanalbolag AB i Stockholm för 450.000:- 1991 Wäddö Kanalbolag AB i konkurs 1992. Läggs upp vid Riddarholmen 1994 Såld till Rederi AB Astrea i Göteborg för 1,92 milj. Och omdöpt till Astrea af Stockholm. 1996 Uthyrd till systerbolaget Göta Kanal Charter i Stockholm 2000 Uthyrd till Söderköpings Brunn i Söderköping. 2005 Såld till Rederi AB Strömkarlen och omdöpt till ELFKUNGEN 2007 K-märkt av Statens Sjöhistoriska Museum.
|