Your Company
Hem Fartyg Turlistor 2023 Charter Kontakt Länkar

 

 

Elfkungen fakta o historik

fakta o historik

 

 7.jpg

Fartygsfakta: Elfkungen

 

Byggd 1875 på Södra Varvet i Stockholm varvsnummer 116

Reg.nr 1525 och signalbokstäver S G L O

Längd ö a  24,60 meter

Största bredd 5,08 meter

Djupgående 2,30 meter

Max. fart 11 knop

Brt/Nrt  92/27

Maskineri i dag Volvo Penta TAMD 120       340 hkr, 250 kw

Orginalmaskin Bergsunds Ångmaskin 100 hkr, 73 kw

Max. Passagerarantal 92

 

 

Historik:

 

1875              Levererad som Wärsta till Medelpads Ångfartygs AB, Sundsvall.

                       Trafik mellan Sundsvall och Wärsta via Alnö.

1881              Såld till A P Hedberg, Sundsvall.

1883              Såld till Gustav Olympias Stadin, Sundsvall för 22.000:- och omdöpt

                        till Skön. Trafik på traden Sundsvall – Söråker.

1887              Ombyggd.

1899              Övertagen av Carl Olympias Stadin, Sundsvall.

1909              Såld till Uno A Horney, Sundsvall.

1916              Såld till Ångfartygs AB Sundsvalls skärgård.

1919              Ombyggd fullständigt vid Mohögs Mekaniska Verkstad.

1931              Ångf. AB Sundsvalls skärgård i likvidation. Fartyget läggs upp.

1934              Såld till Sundsvalls Förenade Stuveri AB för 7000:-.

1954              Såld till Oscar Kristoffer Agaton Christoffersson i Timrå för 10.000:-

1957              Motoriserad med en dieselmotor på 115 hkr, 84 kw

1959              Såld till Karl Ingemar Gudmundsson i Gävle för 32.500:- och omdöpt

                        till Sommarö. Trafik mellan Gävle och Limön.

1971              Upplagd i Gävleån. Trafiken på Limön har upphört.

1972              Överlåten på Berta Gudmundsson i Gävle för 2.500:-

1988              Såld för 200.000:- till Wäddö kanal HB byggs om och totalrenoveras.

1990              Säljs vidare till Wäddö Kanalbolag AB i Stockholm för 450.000:-

1991              Wäddö Kanalbolag AB i konkurs 1992. Läggs upp vid Riddarholmen

1994              Såld till Rederi AB Astrea i Göteborg för 1,92 milj. Och omdöpt till

                        Astrea af Stockholm.

1996              Uthyrd till systerbolaget Göta Kanal Charter i Stockholm

2000              Uthyrd till Söderköpings Brunn i Söderköping.

2005              Såld till Rederi AB Strömkarlen och omdöpt till ELFKUNGEN

2007              K-märkt av Statens Sjöhistoriska Museum.